Reverse dieting: wat is het precies en hoe pas je het toe?

Reverse dieting: wat is het precies en hoe pas je het toe?

mei 15, 2020 Uit Door Rick

Reverse dieting, ook wel omgekeerd diëten genoemd, is een bekend begrip in de fitness industrie. Daarentegen zit het wel relatief lastig in elkaar.

De basis van afvallen is natuurlijk om minder calorieën binnen te krijgen dan je verbrandt, zodat je lichaamsvet als brandstof gebruikt gaat worden.

Maar soms eten mensen té weinig, zodat ze meer moeten gaan eten om uiteindelijk af te vallen. Dit klinkt heel onwerkelijk maar het is wel de realiteit.

Hoe dit principe precies in zijn werking gaat en hoe je het toepast lees je in deze blog!

Wat is je metabolisme en wat doet het precies?

Voordat er dieper in kan worden gegaan op reverse dieting is het eerst belangrijk om te weten hoe je metabolisme werkt en wat het precies doet.

Je lichaam is constant bezig met overleven. Jouw metabolisme (ook wel stofwisseling genoemd) is hierin een grote factor. Je metabolisme zit best wel lastig in elkaar, maar in principe bepaalt het hoe snel je gewicht kunt verliezen of gewicht aankomt. Dit verschilt per persoon en is voor nu het belangrijkste om te begrijpen.

Zoals in eerdere blogs al benoemd bestaat de voeding die je consumeert uit calorieën. Hoe snel jouw metabolisme er voor zorgt dat de calorieën die je tot je neemt omgezet wordt naar energie, bepaalt hoe makkelijk jij kunt afvallen en aankomen.

Dit komt bij veel mensen vast wel bekend voor aan de hand van het volgende voorbeeld. De snelheid verschilt dus zoals gezegd per persoon. Kijk maar is naar je eigen vriendengroep. Je beste maat kan alles eten wat ie wilt en komt niet aan, terwijl jij na één vette hap al aan lijkt te komen. Dit heeft voor een groot gedeelte met het metabolisme te maken.

In mijn vriendengroep doet dit fenomeen zich zeker voor!

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën

Er is onderzocht of er een gemiddeld aantal calorieën is waarbij mannen en vrouwen op gewicht kunnen blijven.

Daaruit concludeerden de onderzoekers dat dit voor vrouwen de welbekende 2000 calorieën is en voor mannen ongeveer 2500 calorieën. Eet jij als man of vrouw dus dit aantal calorieën, zou je metabolisme in balans moeten zijn. Je komt dus niet aan, maar valt ook niet af.

Basal Metabolic Rate

Deze aantallen zijn bijvoorbeeld vaak op verpakkingen van voedingsmiddelen te vinden, maar zijn eigenlijk niet meer dan een richtlijn.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand die minder lang is, lichter is én dagelijks veel meer beweegt net zoveel moet eten als iemand die langer en zwaarder is en amper beweegt.

Het onderzoek dat is uitgevoerd is dus een gemiddelde, maar het verschilt dus wel degelijk per persoon. Dit is belangrijk om in je achterhoofd mee te nemen. Elk lichaam is anders en heeft andere hoeveelheden nodig.

Het aantal calorieën dat je nodig hebt hangt af van verschillende factoren zoals lengte, gewicht en dagelijkse beweging. Om erachter te komen wat jouw dagelijkse behoefte is kun je het is een week nauwkeurig bijhouden, zodat je kunt zien of je op je huidige gewicht blijft, verliest of aankomt.

Wat zorgt voor gewichtsverlies?

Er zijn zoveel verschillende diëten ontwikkeld, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Al deze diëten hebben wel één ding gemeen wat het allerbelangrijkste is om af te vallen: ze zorgen ervoor dat jij minder calorieën consumeert dan dat je lichaam er nodig heeft. Je lichaam zit dus in een calorietekort.

Even niet naar de macronutriënten kijkend: lichaamsvet moet aangesproken worden wanneer je weinig eet en dit is de basis van elk dieet. Verbrand je meer calorieën dan je consumeert, val je af.

Je metabolisme past zich na een tijdje aan

Als jij heel weinig eet, past je metabolisme zich aan. Op een gegeven moment val je niet meer af, ondanks dat je zo weinig eet. Je verlaagt weer je calorieën, maar ook na een tijdje dit aantal te consumeren verlies je geen gewicht meer. Op een gegeven moment zit je zo laag in calorieën dat je denkt: fuck it.

Je pakt je oude eetpatroon weer op en hier begint het grote probleem. Je metabolisme heeft zich aangepast aan de lage hoeveelheid calorieën die je consumeert.

Als je lichaam dan merkt dat er opeens weer extra voeding beschikbaar is, slaat het dit op als vet. Je lichaam wil namelijk niet nog een keer in zo’n laag tekort zitten en bereidt zich voor.

Uiteindelijk kom je de verloren kilo’s veel makkelijker weer aan omdat je weer terug gaat naar je oude eetpatroon en ben je weer terug bij af: het welbekende jojo-effect.

Dit is dus precies wat je niet wilt. Het is namelijk helemaal niet zo dat een groter calorietekort leidt tot meer gewichtsverlies, integendeel. Dit werkt alleen maar averechts.

Reverse dieting kan de oplossing zijn voor dit probleem

Gelukkig is er iets wat dit probleem op kan lossen: reverse dieting.

Het is geen magisch iets, maar het is iets voor mensen die op zoek zijn naar een levenslange oplossing, geduld hebben en bereidt zijn om op de details te letten. Het gedetailleerd bijhouden van voeding en de hoeveelheid die je traint is cruciaal.

Keukenweegschaal

Reverse dieting brengt je metabolisme weer op gang

Met reverse dieting probeer je je metabolisme weer op gang te krijgen. Door je inname van calorieën geleidelijk aan te verhogen, kun je kijken hoe je lichaam er op reageert en erachter komen welk aantal calorieën en welke macroverdeling er voor zorgt dat je metabolisme weer normaal wordt.

Verloor je bij het consumeren van een bepaalde hoeveelheid calorieën een aantal weken gewicht en is dit nu niet meer het geval? Dan kan je gaan proberen om je calorieën rustig aan te gaan verhogen. Voeg een week lang 100 calorieën per dag toe en let op hoe je gewicht zich hierop aanpast.

Als je na nog een week van deze toevoeging nog steeds gewichtsverlies constateert, houdt deze hoeveelheid dan voor een week aan. Blijf je afvallen? Voeg weer 100 calorieën toe en let op wat er gebeurd.

Val je na een paar weken niet meer af? Dan is de kans groot dat je je onderhoud hebt gevonden. Blijf je afvallen? Blijf dan wekelijks zoeken naar het calorieniveau dat ervoor zorgt dat je nog steeds afvalt. Op een gegeven moment zal je op gewicht blijven en is je metabolisme weer op orde.

Al met al zit reverse dieting dus best lastig in elkaar. Daarnaast moet je goed op de details letten, maar is het wel vaak de oplossing voor mensen die al voor een langere tijd in een erg laag calorietekort zitten!

Al bekend met het Droog Trainen Protocol?

Ik heb het Droog Trainen Protocol al een keer voorbij laten komen in dit artikel. Ze maken gebruik van Flexibel Diëten waardoor jij kunt eten wat je wilt, maar toch afvalt.

Dit klinkt gek he? Vond ik ook. Toch werkt het voor de mensen heel erg goed. Ik heb het toen aangeschaft en heb er een blog met een review over geschreven!

Mocht je meer informatie willen zou je ook nog op hun site kunnen kijken via onderstaande knoppen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je gezonde levensstijl!

Terug naar homepage

Terug naar blogoverzicht