De meest voorkomende diëten: De populairste diëten toegelicht!

De meest voorkomende diëten: De populairste diëten toegelicht!

april 6, 2020 Uit Door Rick

In dit artikel worden de meest voorkomende diëten van de afgelopen tijd nader toegelicht.

Tijdens het diëten is het belangrijk dat jij het goed vol kan houden. Daarom is het belangrijk dat je een dieet zoekt wat ook echt bij je past en wat niet voelt als een dieet. In deze blog worden intermittent fasting, het keto dieet en het koolhydraatarm dieet behandeld!

Voor iedereen zal een verschillend dieet het beste werken. Houd in je achterhoofd dat het tijdens het afvallen het belangrijkste is om een calorietekort te hanteren!

Alle drie deze vormen van dieet zijn hier dan dus ook op gebaseerd, alleen wordt het calorietekort anders gecreëerd!

1. Intermittent Fasting

Intermittent Fasting is een van de meest voorkomende diëten van de afgelopen tijd en wordt vaak gebruikt in combinatie met flexibel diëten. Het zit anders in elkaar dan de meeste diëten, aangezien het niet voorschrijft wat je eet. Intermittent Fasting vertelt je wanneer je eet!

Hoe werkt Intermittent Fasting?

Met Intermittent Fasting (ook wel periodiek vasten genoemd) zorg je ervoor dat je periodes wel eet en niet eet. Je vast dus een bepaalde periode van (bijvoorbeeld) een dag.

De periode dat je vast, consumeer je dus geen calorieën. In deze periode kun je natuurlijk wel water, thee of koffie drinken. Het is belangrijk dat het geen calorieën bevat.

Intermittent Fasting is eigenlijk het uitstellen van je ontbijt. Persoonlijk ontbijt ik ook pas later op de dag, meestal rond 13:00 uur. Op deze manier heb ik meer calorieën om de rest van de dag te eten en kan ik ook in de avond nog wat extra’s eten. Ik vind dit namelijk fijn en doe wat het beste bij mij past.

Intermittent Fasting is op drie verschillende manieren toe te passen die in de volgende paragraaf behandeld worden.

3 manieren van Intermittent Fasting

De eerste manier van Intermittent Fasting is de 16/8-methode, de meest gebruikte. Met deze methode vast je 16 uur per dag en je eet in 8 uur per dag. De periode dat je mag eten wordt ook wel de ‘eating window’ genoemd.

In deze blog gaf ik een review over een boek van Merijn Schoeber, waarin Intermittent Fasting centraal staat.

Naast de 16/8-methode zijn er ook nog ‘Alternate-day Fasting’ en ‘Whole-day Fasting’. Bij Alternate-day Fasting vast je bijvoorbeeld voor 24 uur en eet je vervolgens voor 24 uur.

Met Whole-day Fasting vast je bijvoorbeeld 2 van de 7 dagen per week. De 5 dagen die je niet vast houdt je een normaal voedingspatroon aan.

Persoonlijk heb ik dus ook aan intermittent fasting gedaan en doe ik het nog steeds! Het helpt mij erbij om makkelijker een calorietekort te hanteren. In deze blog vind je mijn ritme en eetschema tijdens intermittent fasting.

2. Het Keto dieet

Ook het Keto dieet is een van de meest voorkomende diëten van de afgelopen tijd. Met het Keto dieet zit je hoog in je vetten, laag in koolhydraten en normaal in je eiwitten.

Lees ook de blog over het ketogeen dieet gecombineerd met intermittent fasting!

Bij het Keto dieet is de verhouding van de macronutriënten ongeveer zo: 5% koolhydraten, 25% eiwit en maar liefst 70% vet. Vet wordt dus jouw bron van brandstof.

Voor een persoon die dagelijks 2500 calorieën consumeert zal dit dus de macroverdeling zijn met een keto dieet: 31g koolhydraten, 156g eiwitten en 194g vet!

Ontbijt voor keto dieet

Voordelen van het Keto dieet

Het Keto dieet zou verschillende voordelen met zich mee kunnen brengen. Zo wordt vet gebruikt als energiebron (zowel vetten uit voeding als lichaamsvetten). Daarnaast worden de eiwitten die worden geconsumeerd niet gebruikt als energiebron.

Verder ervaren mensen die gebruik hebben gemaakt van het Keto dieet dat ze minder honger hebben, ondanks dat er minder gegeten wordt. Ook zou het Keto dieet voor een betere concentratie kunnen zorgen.

Al eens gehoord van De Keto Revolutie?

De Keto Revolutie is het meest complete Nederlandse pakket om het Keto dieet te volgen en een absolute aanrader mocht je willen beginnen met het Keto dieet!

Het is jouw snelle startgids om te beginnen met het Keto dieet in een erg gemakkelijke manier.

3. Het koolhydraatarm dieet

Ook het koolhydraatarm dieet is een van de meest voorkomende diëten.

Met het koolhydraatarm dieet eet je minder koolhydraten dan gebruikelijk. Net zoals bij het Keto dieet haal je vooral energie uit eiwitten en vetten, maar er zit toch een verschil tussen deze twee diëten.

Bij het Keto dieet eet je tussen de 20-50 gram koolhydraten, wat enorm laag is. Bij het koolhydraatarm dieet eet je zo’n 50-150 gram koolhydraten per dag.

Voor krachtsporters raad ik dit dieet niet aan, aangezien koolhydraten je juist de energie geven die je nodig hebt tijdens je training.

Persoonlijk ben ik zelf geen voorstander van een dieet waarbij je voedingsmiddelen moet vermijden, aangezien dit naar mijn mening juist averechts werkt.

Zoals in het begin van de blog vermeld is het belangrijkste om een calorietekort te creëren. Doe je dit niet, val je ook niet af. Of je dit calorietekort creëert met het verminderen van vetten, koolhydraten of desnoods eiwitten is in principe niet van belang wanneer je wilt afvallen.

Je totale calorie-inname is hierin leidend!

Voordelen van het koolhydraatarm dieet

Een voordeel van het koolhydraatarm dieet is dat het hoog is in eiwitten.

Het koolhydraatarm dieet wordt vaak gebruikt om af te vallen. Om zoveel mogelijk spiermassa te behouden tijdens het afvallen is het belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen.

Daarnaast zorgen eiwitten snel voor een verzadigd gevoel, wat ook een voordeel is tijdens het afvallen. Je hebt dan namelijk minder snel een hongergevoel.

Koolhydraatarm ontbijt

Starten met een koolhydraatarm dieet?

Mocht je willen starten met een koolhydraatarm dieet zou ik je adviseren om eens te kijken naar het Koolhydraatarm 50 dagen programma.

Velen gingen je voor met mooie resultaten, zoals te zien op de website.

De Afslank Receptenbijbel

Als laatste wil ik je nog informeren over De Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm.

In de Afslank Receptenbijbel zorgen simpel te bereiden recepten met de juiste ingrediënten voor snel en blijvend resultaat. Zo’n 2650 mensen gingen je al voor!

Ben jij op zoek naar simpele recepten die je helpen bij het afslanken? Dan adviseer ik zeker eens op de website van Oscar Helm te kijken.

Terug naar homepage

Terug naar blogoverzicht