Afvallen met intermittent fasting: mijn ervaringen met resultaten en foto’s!

Afvallen met intermittent fasting: mijn ervaringen met resultaten en foto’s!

januari 8, 2021 Uit Door Rick

Veel mensen zijn er naar op zoek: de resultaten tijdens het afvallen die mensen behalen met het toepassen van intermittent fasting.

Persoonlijk pas ik intermittent fasting in zekere mate toe wanneer ik in een periode van vetverlies zitten. Het helpt mij om ervoor te zorgen dat ik in een calorietekort kom.

In deze blog zal ik je mijn resultaten en ervaringen delen met foto’s erbij. Ik wil je er wel op attenderen dat intermittent fasting zelf geen wondermiddel is om vet te verliezen. Het is niet nodig om toe te passen, maar het kan je zeker helpen.

Het enige wat in vetverlies resulteert is het over de langere termijn hanteren van een calorietekort. Intermittent fasting is voor mij en misschien ook wel voor jou een enorm fijn hulpmiddel om dit calorietekort te realiseren!

Wat is intermittent fasting ook alweer?

Intermittent Fasting is een hot topic, maar wat is het ook alweer?

Het houdt in principe in dat jij het grootste gedeelte van de dag ervoor zorgt dat jij geen calorieën eet en drinkt. Je stelt dus in principe maaltijden uit.

Er zijn verschillende varianten van intermittent fasting, waar ik hier al eens eerder op in ben gegaan.

De meest bekende variant van intermittent fasting is de 16/8-methode: 16 uur van de dag zorg jij ervoor dat je niets eet en drinkt wat calorieën bevat, terwijl je de overige 8 uur ervoor zorgt dat jij je calorieën en macronutriënten behaald.

Belangrijk om dus te beseffen is dat intermittent fasting geen wondermiddel is. Het helpt er jou in principe bij om in een kortere tijd je calorieën te eten, waardoor je eigenlijk sneller verzadigd bent en dus makkelijker in een calorietekort komt.

Intermittent fasting zegt dus niet wát je eet, maar wanneer je eet.

Hoe heb ik dan geleerd wat ik precies moet eten?

Ik wist naar mijn mening al best veel over voeding, maar mijn kennis is toch wel flink uitgebreid nadat ik hier het Droog Trainen Protocol voor mannen heb gelezen (wat overigens ook hier voor vrouwen is te vinden).

Met dit Ebook wordt er zowel ingegaan op voeding als training en ook wel een stuk mindset. Ze hanteren de flexibel diëten methode, waarbij je in principe kunt eten en drinken wat je wilt tijdens het vet verliezen zolang je je verschillende doelen maar haalt.

Hier vind je overigens een review over het Droog Trainen Protocol, mocht je meer informatie willen.

Hoe pak ik intermittent fasting aan?

Persoonlijk gebruik ik intermittent fasting al jaren wanneer ik in een vetverlies fase zit (ook wel droog trainen genoemd). Ik vind het fijn om te gebruiken, aangezien het het mij makkelijker maakt om in een calorietekort te komen.

Kun jij in een calorietekort komen zonder intermittent fasting? Dat kan natuurlijk! Doe wat voor jou werkt.

Ik probeer me aan de 16/8-methode te houden, maar ik kijk hier niet zo precies naar. Sommige dagen zal het 15/9 zijn en andere dagen misschien zelfs 14/10.

Meestal eet ik mijne eerste maaltijd (op moment van schrijven) tussen 12:00 en 13:00 en mijn laatste maaltijd rond 21:00 uur. De tijd die ik niet eet in de ochtend drink ik water, thee en koffie. Het enige wat ik dus doe is mijn ontbijt uitstellen.

Het ‘hongergevoel’ dat je ervaart in de ochtend, is vaak het vocht tekort dat je lichaam heeft na je slaap. Drink maar eens een halve liter water direct nadat je wakker wordt en pak na een uurtje of 2 eens een koffie wanneer dat gevoel weer op begint te spelen, je zal zien dat je makkelijk je hongergevoel kunt onderdrukken.

Wat ook helpt zijn koolzuur houdende dranken, zoals spa rood.

Besef je nogmaals goed dat je eigenlijk gewoon je ontbijt vooruit schuift. Ga niet af zitten tellen op je telefoon tot dat je mag eten. Stel je ontbijt uit, drink zoals gezegd de bovenstaande calorieloze dranken en heb je echt honger? Eet dan gewoon.

Na verloop van tijd zal je lichaam wennen aan het ritme om later je eerste maaltijd te eten en wordt dit een gewoonte.

Hoe begon ik met intermittent fasting?

Toen ik begon met intermittent fasting vond ik het wel lastig, aangezien ik in de ochtend toch wel een hongergevoel had. Maar na verloop van tijd (zo’n 2 weken) was mijn lichaam hier aan gewend.

Ik dronk in de ochtend gewoon heel veel water en kwam zo het eerste gedeelte van de ochtend goed door.

Wanneer ik rond 10 á 11 uur echt honger kreeg, dronk ik wat koffie.

Dit waren mijn eerste stappen toen ik begon met intermittent fasting. Na verloop van tijd kreeg ik steeds later dat hongergevoel waardoor het dus wat makkelijker werd om later te eten.

Eetschema voor intermittent fasting

Momenteel ziet mijn eetschema voor intermittent fasting er ongeveer uit zoals het onderstaande:

12:00/13:00 ontbijt

+/- 16:00 uur tussendoortje/late lunch

18:30/19:00 avondeten

+/- 21:00 tussendoortje

Ik zorg ervoor dat ik mijn training plan rondom mijn maaltijden, zodat ik dus zowel voor als na mijn maaltijden voedingsstoffen binnen krijg.

Wanneer je wilt weten wat ik zo ongeveer eet op een dag, verwijs ik je naar deze blog waar ik mijn intermittent fasting eetschema behandel van toentertijd.

Die periode at ik wat later mijn eerste maaltijd, omdat dat voor mij wat makkelijker uit kwam. Momenteel eet ik dus volgens het bovenstaande schema.

Mijn resultaten tijdens het afvallen met intermittent fasting

In deze paragraaf zal ik je mijn resultaten met intermittent fasting laten zien tijdens het afvallen. Ik had erg genoten van de corona tijd zoals je kunt zien, maar er waren meerdere redenen waardoor het een beetje uit de klauwen was gelopen (zoals een knieoperatie).

Ik behandel twee verschillende elementen die vetverlies aan tonen.

Gewichtsverlies

Ten eerste natuurlijk gewichtsverlies. In 10 weken tijd verloor ik 9,1 kilogram. Ik ging van 79,2 kilo op de linker foto naar 70,1 kilo op de rechter foto.

In de eerste week verloor ik veruit het meeste gewicht, wat logisch is aangezien je ook veel vocht verliest. Je zal in de eerste week dus snel afvallen met intermittent fasting. Vanaf week twee werd dit steeds minder, maar ik wist dat dit erbij hoorde.

Uiteindelijk ben ik tevreden en 9,1 kilo is natuurlijk een mooi resultaat in 10 weken tijd!

Intermittent fasting afvallenr resultaten met droog trainen protocol voor mannen

Centimeterverlies

Naast het verlies in gewicht ben ik natuurlijk ook de nodige centimeters verloren. Zo ben ik rondom mijn borst ongeveer 10 centimeter kwijt en ook rondom mijn buik zo’n 10 centimeter.

Waarom ik dit erbij vermeld heeft de volgende reden. Veel mensen kijken alleen naar de weegschaal als het om vetverlies gaat.

Het kan namelijk ook zo zijn dat jij wel vet verliest, maar geen gewicht verliest. Dit is de reden dat je ook je centimeters moet bijhouden op verschillende punten van je lichaam. Zo hoef je niet in paniek te raken als je gewicht niet omlaag gaat.

Je hebt als het goed is dan je centimeters bijgehouden en ziet dat deze minder zijn geworden, zodat je weet dat je toch vet bent verloren. Meten is weten!

Het bovenstaande heb ik geleerd in het droog trainen protocol voor mannen, wat ook hier voor vrouwen te vinden is.

Hoeveel kilo kun je afvallen met intermittent fasting?

Deze vraag zag ik laatst voorbij komen en ik dacht ik behandel hem toch even kort.

Er is geen precies antwoord te geven op deze vraag. Ik weet dat ik er 9,1 kilo mee kan afvallen, maar voor de rest is moet ik je het antwoord schuldig blijven

Je zou in principe zoveel kunnen afvallen met intermittent fasting als je wilt. Het ligt er maar net aan wat je doel is. Wil jij 15 kg afvallen? Dat zou dat zeker kunnen met intermittent fasting naar mijn mening!

Wat zijn mijn ervaringen met intermittent fasting?

Mijn ervaringen met intermittent fasting zijn erg goed. Ik heb mooie resultaten behaald tijdens het afvallen door mijn calorietekort hiermee te combineren.

Ik stel al jaren mijn ontbijt uit wanneer ik vet wil verliezen, waardoor ik makkelijker in een calorietekort kom. Dit is voor mij een fijne manier.

Ik benadruk dus nogmaals dat het niet noodzakelijk is om intermittent fasting toe te passen om af te vallen, maar het kan wel helpen. Een calorietekort is leidend voor vet verlies. Geen calorietekort is geen vet verlies.

In het begin zal het misschien wat lastiger zijn om het toe te passen aangezien je lichaam er nog niet aan gewend is, maar wanneer het dit wel is kost het geen enkele moeite om het eerste gedeelte van je dag te leven op koffie, thee en water!

Wil jij afvallen met intermittent fasting, mooie resultaten behalen en meer leren over voeding?

Ik hoop dat ik je met bovenstaande informatie inzicht heb kunnen gegeven in hoe afvallen met intermittent fasting zeker mooie resultaten op kan leveren!

Nogmaals benadruk ik dat je met intermittent fasting zelf niet af zult vallen. Het is een hulpmiddel om in een calorietekort te komen en dit ga je alleen maar bereiken door op de juiste manier te eten en te bewegen.

Vooral voeding heb ik dus geleerd via het Droog Trainen Protocol (DTP) van Droog Trainen Academie (waarvan je de website via onderstaande knoppen kunt bekijken)

Met het DTP kom je alle belangrijke aspecten te weten over voeding waardoor jij hier nooit meer hetzelfde naar zal gaan kijken.

Zoals eerder vermeld doen ze bij het DTP aan flexibel diëten, waarmee je kunt eten wat jij lekker vindt en toch vet verliest.

Daarbij raden ze aan om 80% van je voeding uit gezonde en voedzame producten te halen, waar je 20% van je voeding keuzes mag maken die misschien minder gezond zijn.

Mocht jij eindelijk van plan zijn om stappen te zetten en meer kennis willen over voeding en ook nog eens een mooi lichaam bereiken is dat zeker een aanrader. Duizenden mannen en vrouwen gingen je al voor!